
Kolejny etap PISA 2025 – weryfikacja i analiza danych z badania
Trwa wieloetapowy proces weryfikacji danych i przygotowywania zbiorów do analiz we współpracy z międzynarodowym konsorcjum.
Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów
został dofinansowany ze środków budżetu państwa.
Badanie PISA (Programme for International Student Assessment, czyli Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) realizowane jest przez międzynarodowe konsorcjum nadzorowane przez OECD (Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju) i przedstawicieli krajów członkowskich. Jest to największe międzynarodowe badanie umiejętności uczniów na świecie, realizowane co 3 lata we wszystkich krajach członkowskich OECD, a także w kilkudziesięciu innych krajach. Polska uczestniczy w nim od samego początku, czyli od roku 2000. Od 2013 roku, decyzją Ministerstwa Edukacji Narodowej, badanie w naszym kraju przeprowadzane jest przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Trwa wieloetapowy proces weryfikacji danych i przygotowywania zbiorów do analiz we współpracy z międzynarodowym konsorcjum.

W marcu i kwietniu Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy we współpracy z firmą Danae przeprowadził w polskich szkołach badanie PISA 2025. Badanie główne objęło 219 wylosowanych szkół na terenie całej Polski. Udział w nim wzięło ponad 7000 piętnastolatków, a także dyrektorzy placówek.

Eksperci z Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego przedstawili wnioski z badań międzynarodowych podczas konferencji organizowanej przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych – IEA. Wydarzenie odbyło się odbyło się w dniach 25–27 czerwca br. w Rzymie.

Jak wygląda udział w międzynarodowym badaniu PISA z perspektywy szkoły i dlaczego pomiar kluczowych umiejętności piętnastolatków jest ważny? Między innymi o tym rozmawiamy z dyrektor jednej ze szkół biorących udział w badaniu PISA 2025.

W dniu 25 marca ekspert IBE, dr Paweł Maranowski, wziął udział w spotkaniu podsumowującym konsultacje zmian w podstawach programowych dla szkół podstawowych i przedszkoli, zorganizowanym przez Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.

Ankieterzy odwiedzili już ponad 200 szkół, a liczba uczniów którzy do tej pory wzięli udział w badaniu przekroczyła 6 tysięcy.